

Razem wesprzyjmy sektor transportu
24-25 września 2025
NOVOTEL WARSZAWA AIRPORT
Innowacje fundamentem sukcesu biznesowego
Konferencja FUTURELOG 2025 to wyjątkowe wydarzenie, które połączy menedżerów logistyki i transportu z różnych sektorów. FUTURELOG 2025 to nie tylko konferencja, ale także platforma do dyskusji o przyszłości logistyki i transportu. Celem wydarzenia jest wspieranie uczestników w podejmowaniu świadomych decyzji i tworzeniu strategii, które pozwolą ich firmom z powodzeniem dostosować się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia. Konferencja dostarczy uczestnikom kompleksowego obrazu zmian zachodzących w branży, a także praktycznych narzędzi do opracowania własnych strategii rozwoju.
Konferencja FUTURELOG jest efektem wieloletniej współpracy Eurologistics Media Group - lidera polskiego rynku czasopism i wydarzeń dla branży TSL oraz BVL International (Bundesvereinigung Logistik e.V.) - organizacji branżowej zrzeszającej menedżerów i właścicieli przedsiębiorstw branży TSL oraz pionów logistycznych w przemyśle i handlu. Liczba członków w Europie przekracza 10 tys. osób. Na świecie organizacja działa pod nazwą BVL International, zaś w Polsce funkcjonuje BVL Chapter Poland.
Formuła dwudniowego spotkania obejmuje prelekcje problemowe, prezentacje studiów przypadku, debaty oraz panele tematyczne. Po raz kolejny w programie znajdzie się też proaktywny element - „Sesja handlowa – Przetargi 2025/2026”, w ramach której firmy produkcyjne i handlowe oraz dostawcy usług transportowych spotkają się w specjalnie dedykowanej strefie, aby porozmawiać o potrzebach logistycznych i potencjale współpracy. W poprzednie edycji sesja okazała się dużym sukcesem.
Uzupełnieniem oficjalnej części konferencji będą dyskusje, toczone podczas nieformalnego networkingu oraz możliwość zapoznania się na żywo z ofertą firm, które już dziś dysponują rozwiązaniami, odpowiadającymi na wyzwania przyszłości.
DZIEŃ 1 - 24 września
08:45 – 09:30
Rejestracja gości i powitalna kawa
09:30 – 10:00
Powitanie i słowo wstępne
Prof. dr hab. Wojciech Paprocki, SGH w Warszawie - IITM; Adam Błuś, Eurologistics, Jan Brachmann, Seifert Polska
10:00 – 10:30
"Content regional” w logistyce i łańcuchu dostaw – odporność jest potrzebna jak nigdy dotąd - Adam Błuś, Eurologistics
Świat, w którym żyjemy, przechodzi właśnie gruntowną przebudowę – geopolityczną i biznesową. Mówi się o deglobalizacji i rzeczywiście to, co widzimy, to odwrót od dawnego modelu. Globalne łańcuchy dostaw kurczą się i zmieniają kierunek. Zmienia się układ sił. Pojawiają się nowi liderzy, a dotychczasowe potęgi muszą na nowo zdefiniować swoją rolę. To czas ogromnych wyzwań, ale i szans – Europa także stoi na rozdrożu. Jak długo możemy trwać w takim układzie? Ile lat mamy, aby zmienić mentalność? Prawda jest taka, że nie mamy już czasu do stracenia. Chińczycy pomogli nam obudzić się z tego letargu. Gwałtowny wzrost ich potęgi uświadomił Europie, że przespała właściwy moment – i jeśli się nie otrząśniemy, zostaniemy w tyle na dobre. Lekcja od Chińczyków? W chińskim łańcuchu dostaw Chińczyk pracuje z Chińczykiem. Oni stawiają na swoich – bez wahania, konsekwentnie. Róbmy interesy we własnym gronie – chrońmy europejską gospodarkę, a tym samym nasze miejsca pracy. Jeśli Europa chce na nowo być globalnym power house, musi stać się też manufacturing house – czyli oprzeć swoją siłę na wytwarzaniu, na silnych regionalnych łańcuchach wartości.
10:30 – 11:00
Budowa strategii logistycznej przedsiębiorstwa w obszarze transportu drogowego i optymalizacji emisji CO2 - Leszek Szelerski, Orlen
Prelegent przeanalizuje czynniki, od których zależy emisja CO2 w transporcie drogowym, pokaże jak ją obliczyć, oraz zaprezentuje rozbudowany model kosztów dla poszczególnych źródeł napędu, za pomocą którego można budować strategię logistyczną przedsiębiorstwa. Przedstawiony zostanie również business case: diesel vs HVO100 vs elektryk.
11:00 – 11:30
Krajowy rynek pracy a branża logistyki: trendy, wyzwania i wnioski praktyczne
- Dr Marcin Mrowiec, Grant Thornton
Prezentację rozpocznie spojrzenie na europejski rynek pracy, aby w tym kontekście spojrzeć na krajową sytuację. Kolejno przeanalizowane zostaną trendy płacowe w kraju i prawdopodobne konsekwencje wzrostu płac na sposoby działania przedsiębiorstw. Wystąpienie zakończy przedstawienie praktycznych wniosków dla przedsiębiorców.
11:30 – 12:15
DEBATA 1
Etat lub B2B: Co preferują pracownicy i co mogą zaoferować pracodawcy?
- Prof. dr hab. Wojciech Paprocki, SGH w Warszawie – IITM; Dr Marcin Mrowiec, Grant Thornton; Peter Duwel, Ionway; Lech Zobniów, ANWIL
Pokolenie osób, które wkraczają na rynek pracy w trzeciej dekadzie XXI w., chciałoby traktować pracę jako ważny, ale nie najważniejszy aspekt swojego życia. W transporcie (drogowym, kolejowym, miejskim) oraz w dużych obiektach infrastrukturalnych (np. lotniskach) oraz w centrach logistycznych najwięcej stanowisk jest oferowane osobom, które zakończyły edukację przed maturą lub bezpośrednio po jej uzyskaniu. W czasie pracy u pierwszych pracodawców rozstrzyga się ich kariera. Czy ich przełożony wzbudzi automotywację do dobycia coraz większej kompetencji zawodowej oraz zachęci do zaangażowania się ponad poziom minimum? Podstawowym tematem dyskusji jest utrzymanie potencjału kadrowego w transporcie i logistyce. Prognozując utrzymanie się trendu wzrostu gospodarczego w Polsce oczekuje się, że w TSL – mimo upowszechniania robotyzacji i wdrażania rozwiązań AI – liczba oferowanych miejsc pracy będzie wzrastać. Pozyskanie pracowników mniej zależy od wybieranej formy prawnej regulującej relację między pracownikiem a pracodawcą a bardziej od relacji międzyludzkich oraz warunków socjalnych.
12:15 – 13:00
Przerwa kawowa
13:00 – 13:30
Jak IONWAY buduje fabrykę CAM nowej generacji? - Peter Duwel, IONWAY
Firma IOWNAY została założona w celu zapewnienia niezawodnych i zrównoważonych dostaw materiałów aktywnych katodowych dla przemysłu pojazdów elektrycznych. Podczas budowy naszej fabryki napotkaliśmy kilka przeszkód, które nie pozwalają na optymalizację wewnętrznych procesów logistycznych. Przeszkody te przyspieszyły nasze poszukiwania rozwiązań automatyzacyjnych, które usprawnią działalność, ograniczą liczbę błędów i zapewnią przyszłościowość naszego łańcucha dostaw. Nasza prezentacja przedstawia historię naszej firmy, wyzwania, przed którymi staliśmy oraz innowacje, które kształtują naszą przyszłość.
13:30 – 14:00
Inicjatywy optymalizacji logistyki i operacji w BASF - Dawid Przybyszewski, BASF
Główne cele inicjatyw optymalizacji logistyki i operacji w BASF to optymalizacja kosztów end-to-end: eliminacja nieefektywności w procesie załadunku środków transportowych, optymalne wykorzystanie dostępnego taboru pod kątem ładowności. Podczas prelekcji poznamy zrealizowane wdrożenia cyfrowe (narzędzia takie jak ECLIC, Smart Filling, CTC) realizowane w celu usprawnienia operacji, główne wyzwania i sposoby ich rozwiazywania. Inicjatywa jest częścią szerszych działań mających na celu redukcję kosztów operacyjnych i poprawę przepustowości poprzez ujednolicenie procesów i systemów zarządzania.
14:00 – 14:45
DEBATA 2
Między zaufaniem a presją kosztową – relacje załadowcy, spedytora i przewoźnika w nowej rzeczywistości logistycznej
- Adam Błuś, Eurologistics; Jarosław Łosek, Knauf; Krzysztof Deja, Inter Europol; Marcin Sipurzyński, Werner Kenkel; Krzysztof Bogdanowski, Zentis
Główne zagadnienia do dyskusji: 1. Asymetria interesów i oczekiwań Załadowcy chcą niskich kosztów, przewidywalności i pełnej transparentności. Spedytorzy dążą do maksymalizacji marży i kontroli nad procesem. Przewoźnicy walczą o przetrwanie przy rosnących kosztach operacyjnych. Jak pogodzić te trzy logiki biznesowe? 2. Władza negocjacyjna i nierówności w łańcuchu Dominacja dużych załadowców narzucających warunki kontraktowe. Spory o stawki, terminy płatności i odpowiedzialność za opóźnienia. Problem „przerzucania ryzyka” w dół łańcucha. 3. Transparentność a ukryte marże Spedytorzy często oskarżani przez przewoźników o brak przejrzystości rozliczeń. Załadowcy coraz częściej oczekują real-time visibility i dostępu do danych przewozowych. Czy technologia (platformy cyfrowe, e-CMR, track&trace) rozwiąże te spory, czy je pogłębi? 4. Elastyczność vs. stabilność kontraktowa Załadowcy - oczekiwanie gwarancji dostępności floty. Przewoźnicy - trudność w utrzymaniu stabilności przez zmienność rynku paliw i pracy kierowców. Spedytorzy - balansowanie między kontraktami długoterminowymi a rynkiem spot. 5. Kwestie ESG i odpowiedzialności społecznej Załadowcy wymagają od partnerów raportowania CO₂ i zielonych rozwiązań. Przewoźnicy często nie mają środków na modernizację floty. Spedytorzy grają rolę „filtra”, ale kto realnie ponosi koszty transformacji? 6. Zaufanie a kultura współpracy Częste oskarżenia: „załadowcy wykorzystują swoją siłę”, „spedytorzy manipulują”, „przewoźnicy zawodzą”. Brak dialogu strategicznego – relacje często sprowadzają się do ceny i krótkoterminowej gry. Jak budować partnerstwo oparte na wspólnych celach, a nie na wzajemnych pretensjach?
14:45 – 15:45
Przerwa na lunch
15:45 – 18:45
SESJA HANDLOWA „PRZETARGI TRANSPORT & LOGISTYKA 2025/2026”
18:45 - 19:30
Przerwa przed częścią wieczorną
19:30 - 22:30
Cocktail Party + networking
DZIEŃ 2 - 25 września
9:30 -10:00
Poranna kawa
10:00 – 10:30
Opiekunowie kierowców w szponach operatorów logistycznych
- Prof. dr hab. Wojciech Paprocki, SGH w Warszawie – IITM
Branża transportu drogowego jest zdominowana przez przewoźników zaliczanych do małych i mikro przedsiębiorstw. Tak jest w Polsce, innych krajach w Europie, w wielu regionach świata. Cechą tych przedsiębiorstw jest osobista więź między szefem (właścicielem), a jego pracownikami, którzy wykonują zadania kierowcy zarobkowego. Skoro kierowcy pracują 365/7/24, to ich szefowie także muszą być gotowi do wsparcia w każdej chwili, w dzień i w nocy. Właściciele przedsiębiorstw przewozowych są opiekunami kierowców, którzy za podjęte ryzyko biznesowe i włożony trud oczekują nie mniejszej gratyfikacji niż ich pracownicy. A kierowcy w Europie zgłaszają coraz wyższe oczekiwania płacowe i socjalne. Prywatni przewoźnicy sprzedają swoje usługi różnym zleceniodawcom. Wśród nich dominują wielkie organizacje logistyczne (spedycyjne), w których wysoko wykwalifikowani pracownicy są perfekcjonistami w zakresie zakupu usług. Są premiowani za „wyciśnięcie” najniższej stawki frachtowej od przewoźnika, który zgodzi się na najbardziej rygorystyczne warunki dotyczące jakości i efektywności wykonywanej usługi. Mimo panowania tych bezwzględnych warunków, od 1988 r. w Polsce (i innych krajach Europy Centralnej), przez 35 lat, rozwijała się branża przewoźników drogowych. Czy 2025 r. jest okresem przełomu? Tak jak w europejskim rybołówstwie doszło do „przetrzebienia ławic ryb”, tak w europejskich łańcuchach logistycznych może wystąpić załamanie podaży usług przewozów drogowych rzeczy. Szybciej niż brak kierowców uwidoczni się brak ich opiekunów. Jaki jest status branży w 2025 r.? Czego oczekiwać w kolejnych latach? O tym warto porozmawiać.
10:30 – 11:00
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w świetle implementacji dyr. RED II
- Wojciech Iwulski – UNIMOT
W trakcie wystąpienia poznamy główne założenia Dyrektywy RED II, określającej cele zużycia biopaliwa w gospodarce, możliwe kierunki dekarbonizacyjne dla producentów i dystrybutorów paliw oraz rolę paliwa HVO100 jako optymalnego rozwiązania w krótkim i średnim horyzoncie czasowym.
11:00 – 11:45
Connected Logistics: Efektywna współpraca jako fundament logistyki przyszłości
- Marian Hodulik, MAN Trucks; Wojciech Olasek, Volkswagen Poznań
Wystąpienie poświęcone będzie roli współpracy między zakładami produkcyjnymi a firmami transportowymi w budowaniu nowoczesnej i stabilnej logistyki. Przedstawimy przykłady dobrych praktyk oraz korzyści płynące z aktywnej wymiany informacji. Ponadto omówimy wyzwania związane z terminowością dostaw oraz przyjrzymy się kierunkom rozwoju w stronę zrównoważonej i niskoemisyjnej przyszłości.
11:45 – 12:15
DEBATA 3
Wpływ deglobalizacji, dekarbonizacji i kondycji europejskiego przemysłu na logistykę i mobilność
- Jan Brachmann, Seifert Polska, Prof. Marzenna Cichosz, SGH w Warszawie – KB; Marian Hodulik, MAN Trucks; Wojciech Olasek, Volkswagen Poznań
Obroty polskiego handlu zagranicznego uzyskane w I połowie 2025 r. wskazują, że polskie przedsiębiorstwa przemysłowe, handlowe i logistyczne są beneficjentami zmian gospodarczych, które zachodzą w minionych latach. Dynamika geopolityki wymusza zmiany w doborze partnerów w łańcuchach dostaw. Nasila się tendencja do zacieśniania więzi z najbliższymi partnerami – najbliższymi pod względem bliskości geograficznej oraz pod względem wiarygodności relacji biznesowych.
12:15 – 12:45
Przerwa kawowa
12:45 – 13:15
Jak nie zarządzać firmą transportową. Skuteczne działania, które prowadzą do utraty marży - Dariusz Słowiakowski, LTP Logistyka
W trudnym okresie, jaki obserwujemy na rynku od wielu miesięcy, jak na dłoni widać problemy związane z zarządzaniem firmami transportowymi. Właściciele i kadra kierownicza mają tendencję do skupiania się na zewnętrznych czynnikach wpływających na tę sytuację. Dariusz Słowiakowski, ekspert LTP Logistyka, podczas prelekcji pokaże jednak, że największe rezerwy marży są wewnątrz firmy - w organizacji i rozliczeniach. Podczas jego wystąpienia poznamy najczęstsze błędy w działach operacyjnych, handlowych i spedycyjnych.
13:15 – 13:45
Business Lounge for Fast Forwarders – what has to change to remain succesful?
- Jan Grymin; Michael Konopka, Drees & Sommer; Arkadiusz Pilarski, Seifert Polska
Jesteśmy w środku transformacji systemów logistycznych. Klasyczny spedytor znajduje się pod presją: brakuje kierowców, mnożą się wymagania infrastrukturalne, rośnie rola automatyzacji i ESG. Ta zmiana dotyczy nie tylko technologii – ale przede wszystkim ludzi Obserwacje z praktyki Drees & Sommer wskazują, że wyzwania przed którymi stoją spedytorzy to brak infrastruktury przy autostradach, modele biznesowe niepewne wobec coraz ostrzejszych regulacji oraz wysoka presja marżowa. Należy też zadać sobie pytanie: kto będzie jeździł ciężarówkami za 5–10 lat? Zawód kierowcy traci na atrakcyjności, pora więc zastanowić się, czego potrzebuje „Business Lounge” przyszłości. W podsumowaniu wystąpienia przedstawimy perspektywę Drees & Sommer, gdzie wspólnie z klientami tworzymy przyszłościowe koncepcje logistyczne i obiekty, ze szczególnym skupieniem na: – terminalach intermodalnych – automatyzacji i efektywności – infrastrukturze skoncentrowanej na człowieku (budynki, dostępność, jakość pobytu)
13:45 – 14:15
Fakty i mity na temat CPK - Prof. dr hab. Michał Wolański, SGH w Warszawie - IITM
Centralny Port Komunikacyjny to projekt, który od lat jest tematem politycznych i medialnych sporów. Tymczasem znaczenie tej inwestycji dla sieci transportowej w Polsce jest gigantyczne, dlatego też na zakończenie tegorocznej konferencji FutureLog 2025 zaplanowaliśmy temat, który ma za zadanie rozwiać wiele wątpliwości dotyczących CPK. Nasz ekspert w swojej prelekcji na podejmie się rzetelnej analizy mitów, którymi obrosła ta inwestycja oraz przestawi realny wpływ, jaki budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie miała na logistykę i mobilność.
14:15 – 14:30
Podsumowanie konferencji
14:30 - 15:30
Obiad kończący konferencję

Sesja handlowa
– Przetargi 2025/2026
Ideą sesji handlowej, po raz pierwszy włączonej do programu konferencji Futurelog, jest poszerzenie kontaktów między firmami produkcyjnymi i handlowymi, a dostawcami usług transportowych i logistycznych. Dzięki udziałowi sesji możliwe stanie się dodanie wartości do procesów outsourcingowych i kontraktacyjnych poprzez ułatwienie dostępu do odpowiednich dostawców usług oraz lepsze zrozumienie potrzeb firmy przez dostawców.
W ramach sesji reprezentanci nadawców otrzymają do swojej dyspozycji dedykowany i odpowiednio oznaczony stolik. Do niego będą mogli kierować się reprezentanci firm z branży TSL, aby porozmawiać o potrzebach i planach oraz wykonać pierwszy krok w kierunku nawiązania relacji handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem udziału w przetargach 2025/2026.
Najbardziej odczuwalnym efektem udziału w sesji handlowej będzie skrócenie czasu weryfikacji rynku pod kątem ofert. Krótkie rozmowy przy stoliku handlowym pozwolą nadawcom zorientować się w ofercie rynkowej i w chwili pojawienia się zapotrzebowania na usługi logistyczne zaadresować konkretną potrzebę do konkretnego dostawcy wiedząc, iż w portfelu usług posiada on rozwiązanie/usługę, która nas interesuje. Firmy transportowe i logistyczne będą z kolei mogły poznać specyfikę danego nadawcy, wymagania formalne związane z przetargami oraz plany dotyczące rozwoju jego sieci logistycznej, po czym odpowiednio dostosować procedury w swojej organizacji.
Wydarzenia Eurologistics i BVL International w liczbach
Wykłady. Debaty. Networking. Spotkania.
60
Ponad 60 prelegentów z Polski
i zagranicy
50
50 prelekcji
i debat eksperckich
700
Ponad 700 uczestników
z branży TSL
300
Reprezentanci
ponad 300 firm
ORGANIZATORZY
BVL International Chapter Poland Bundesvereinigung Logistik e.V. jest organizacją branżową zrzeszających menedżerów i właścicieli przedsiębiorstw branży TSL oraz pionów logistycznych w przemyśle i handlu. Liczba członków w Europie przekracza 10 tys. osób. W poszczególnych regionach świata funkcjonują jednostki nazywane BVL International, w Polsce istnieje BVL Chapter Poland. W minionych latach – jeszcze przed pandemią COVID-19 polski oddział organizował międzynarodowe seminaria w Katowicach i w Warszawie.
Eurologistics Media Group Eurologistics Media Group to lider na polskim rynku wyspecjalizowanych czasopism oraz wydarzeń dla sektorów logistyki, transportu i produkcji. Istniejemy od 2000 roku i tak długa tradycja pozwoliła nam wypracować doskonałą pozycję, dzięki której docieramy do najważniejszych osób w branży. Od ponad dwóch dekad jesteśmy gospodarzami logistycznego święta jakim jest doroczna Gala Logistyki, Transportu i Produkcji, podczas której zostają wręczone prestiżowe nagrody: Operator Logistyczny Roku, Supply Chain Designer i Produkt Innowacyjny.
PARTNERZY MERYTORYCZNI I PATRONI













